Google Tag Manager-kurs

Utforsk vår omfattende samling av Google Tag Manager-kurs, fra grunnleggende til avansert nivå. Lær å sette opp og administrere pikselkoder effektivt for å spore brukeradferd på nettsiden din. Du vil få praktisk erfaring med verktøy som Google Analytics, Google Ads og Facebook Pixel.

Videregående kurs gir deg innsikt i avansert brukersporing og konfigurasjon for å overholde GDPR. Perfekt for de som ønsker å forstå og optimalisere nettsideytelsen. Begynn din læringsreise med Google Tag Manager og få full kontroll over dine sporingskoder.

Alle kurs (2 resultater)

Google Tag Manager for viderekomne med kursholder Espen Faugstad
1t 42m

Google Tag Manager for viderekomne

Dette kurset er perfekt for deg som allerede har grunnleggende forståelse av Google Tag Manager og ønsker å ta kunnskapen din videre. Gjennom 13 leksjoner lærer du avansert brukersporing på nettsiden din. Du vil kunne sende data direkte til Google Analytics...

Espen Faugstads avatarEspen Faugstad

42 avspillinger5,00(1 anmeldelse)

Google Tag Manager for nybegynnere med kursholder Espen Faugstad
1t 10m

Google Tag Manager for nybegynnere

Google Tag Manager er et gratis verktøy fra Google som gjør det enkelt å legge til og administrere pikselkoder på nettsiden din. Pikselkoder er små kodebiter som sporer hva brukerne gjør på nettstedet ditt, noe som gir verdifull innsikt. Dette grunnkurset e...

Espen Faugstads avatarEspen Faugstad

386 avspillinger4,00(3 anmeldelser)

Side 1 av 1

Mer om Google Tag Manager

Hva er Google Tag Manager?

Google Tag Manager er et verktøy som hjelper deg med å administrere og oppdatere ulike sporingskoder og skript på nettstedet ditt uten å måtte endre koden direkte. For eksempel, hvis du vil legge til Google Analytics for å se hvordan besøkende bruker nettstedet ditt, kan du gjøre dette gjennom Google Tag Manager. Dette verktøyet gjør det enklere og raskere å holde oversikt over alle kodene du bruker for å spore og analysere nettsidens ytelse, uten å være avhengig av utviklere for hver endring.

I stedet for å gå inn i nettstedets kode hver gang du trenger å legge til eller oppdatere en sporingskode, kan du bruke Google Tag Manager til å gjøre dette via et enkelt og brukervennlig grensesnitt. Dette sparer tid og reduserer risikoen for feil i koden. Google Tag Manager gir også mulighet til å teste kodene før de publiseres, slik at du kan være sikker på at alt fungerer som det skal. Alt i alt gjør Google Tag Manager det lettere å administrere sporingen av data på nettstedet ditt, slik at du kan fokusere mer på å forbedre innholdet og brukeropplevelsen.

Hva skiller Google Tag Manager fra Google Analytics?

Google Tag Manager (GTM) og Google Analytics (GA) er to forskjellige verktøy fra Google som brukes til å samle og analysere data fra nettsider. Google Tag Manager er et verktøy som gjør det enklere å administrere og oppdatere koder eller "tags" på en nettside uten å måtte endre selve koden på nettstedet. For eksempel kan man legge til sporingskoder for ulike markedsførings- og analyseverktøy, som Google Analytics, uten å måtte involvere en utvikler hver gang.

Google Analytics, derimot, er et verktøy som samler inn og analyserer data om hvordan besøkende bruker nettstedet ditt. Med GA kan du få innsikt i hvem som besøker siden din, hvilke sider de besøker mest, hvor lenge de blir, og mye mer. Disse dataene hjelper deg med å forstå besøkendes atferd og hvordan du kan forbedre nettsiden din.

Kort sagt, Google Tag Manager hjelper deg med å administrere og implementere sporingskoder enkelt og effektivt, mens Google Analytics gir deg detaljert innsikt i trafikken og brukeradferden på nettsiden din. Sammen gjør disse verktøyene det enklere å spore og analysere hvordan nettstedet ditt presterer.

Trenger man virkelig Google Tag Manager?

Google Tag Manager (GTM) kan være svært nyttig, men om du virkelig trenger det avhenger av din nettside og dine mål. GTM er et gratis verktøy fra Google som lar deg legge til og administrere ulike markedsførings- og analyseverktøy på nettsiden din uten å måtte endre koden direkte. Dette gjør det lettere å spore besøkende, måle markedsføringskampanjer og forbedre brukeropplevelsen.

Hvis du har en enkel nettside og ikke driver med mye markedsføring eller analyse, kan det hende du ikke trenger GTM. Men hvis du ønsker å forstå hvordan folk bruker nettsiden din, hvor de kommer fra, og hvilke deler av nettsiden som fungerer best, kan GTM være til stor hjelp. Det gir deg også fleksibiliteten til å raskt legge til nye verktøy og sporingskoder uten å måtte involvere utviklere hver gang.

Så, trenger du virkelig Google Tag Manager? Det avhenger av hvor mye innsikt og kontroll du ønsker over din nettside. For mange bedrifter og nettsideeiere er GTM et verdifullt verktøy som kan spare tid og gi verdifulle data. Men for enklere behov kan det hende du klarer deg fint uten.